Speak! Sprechen! Snakk!
Her er det mulighet til å komme med kommentarer, korrigeringer og kortere eller lengre innlegg angående det jeg lirer av meg på denne siden...
Skrevet av Berra Ohlsson, 3. sep, 2010
Här har man äntligen funnit en konsär med en annans favoritband The Pogues i köravstånd från hemtraktarna, och vad möter en i den här staden Drammen om inte dom samma jävla överlägsna baggarna som tog över hela campingplatsen i Alfta ifjol med sitt hålligång och påhittade historier om att dom - och bara dom - fick Persson att spela Vägen till Loos! Fy fan säger jag bara! Dom bröstfagra tjeierna hade jag inte sparkat ur sängen, men professortypen och dom två skäggiga fetsnopparna fick jag bara lust att sparka i röven! Och det factum att den ena snubben har sin ägen hemsida säger vel alt om vilket ego vi talar om! Jävla satans dåre!

Skrevet av pegs, 5. aug, 2010
Som vi kan se av følgende klipp på tuben (http://www.youtube.com/watch?v=aBB2DHHkcmc) så kan det bli en festaften i Drammen den 27. Shane har til og med foretatt en liten makeover...

Skrevet av pegs, 5. aug, 2010
Den oppfordringen minner såpass mye om "fellene" de prøvde å lure pasifister i (les: "Hva hadde du gjort om du kom hjem og Idi Amin og Hitler holdt på med mora di, også stod det et gevær i gangen?") at jeg kun nøyer meg med å si at mine goes to 11!

Skrevet av JT, 3. aug, 2010
ja ja før dere to kaster dere om halsen på hverandre i skjønn munter forbrødring over drøvtyggerkåbbåijazzen vil jeg først ha svar Pegs på hva du mener med vidtfavnende...get it...kapish?...Pronto!

E-mail:
Hjemmeside: http://www.tonuplondon.com/
Skrevet av pegs, 3. aug, 2010
Slik saken opprinnelig ble lagt fram i Aftenposten, så hadde ledelsen på flere store countryfestivaler rundt omkring i landet problemer med å booke stjerner som trakk folk. Noe som sikkert har mer å gjøre med at de store stjernene i den sjangeren er amerikanske, og erfaringsmessig ikke vil/trenger å turnere utenfor sitt egets lands grenser, enn det har med deres inngående kjennskap til nordmenns påkledsel/oppførsel på festivalområdet å gjøre. Det jeg reagerte på var at det virket som om at verken festivalledelsen, publikum eller journalisten latet til å skjønne at det er store, store stjerner vi snakker om her (det blir litt som å ønske seg U2 til Ringnes-festivalen), og at de kanskje hadde tjent på å legge om profilen litt. Enten satse på det publikumet som en gang frekventerte Cruise Cafe og Down on the Farm (og som jeg la merke til fortsatt levde i beste velgående da Jason & the Scorchers sist spilte i Oslo), eller de som er ute etter å leke og ta en svingom. Den stadig nevnte Dwight Yoakam sa forresten på 90-tallet at han hatet å spille i England, fordi publikum der så på all country som synonymt med Boxcar Willie (USAs svar på Sputnik), så det har nok litt med settingen å gjøre også.

Skrevet av Espen, 3. aug, 2010
Det med å spre en festival med for mange sjangere tror jeg kan være farlig, selv om jeg tror at mange festivalers hang til gigantomani er vel så farlig. Down on the farm, som vi begge er enig om var en utmerket festival, gikk vel litt i fella med både å invitere en haug med giganter og spre musikkgenre for mye. Jeg er jo enig i at jeg ikke gidder å gå på festival med bare for meg ett trekkplaster av 30, men så er kanskje ikke jeg (eller du) målgruppen. Tror likevel at en såkalt køntrifestival er nødt til å dra inn noen navn som er kjente for nordmenn ”flest” (om ikke Sputnik så kanskje Åge Aleksandersen) ettersom mange av de store countryartistene først og fremst er store i USA og knapt nok spilles i norske medier. Såkalt seriøs roots- og countrymusikk trekker et litt mer voksent publikum og Down on the farm er vel beviset på at det er en vanskelig målgruppe å nå (vi liker best å høre musikk hjemme). Jeg har også vanskelig å tro at store internasjonale navn bryr seg så mye om hvordan publikum ser ut så lenge de får betalt for jobben. De vasser sikkert også i spilljobbtilbud så det er vel lett å takke nei til en marginal norsk musikkfestival.

Skrevet av pegs, 3. aug, 2010
Nå har faktisk Dwight spilt på Vinstra to ganger, men så blir han også regnet for å være en mindre artist i Nashville-sammenheng. Og om vi holder kruttlappistoler og rallarhatter utenfor et øyeblikk, så tror jeg mye av problemet ligger i at mange "kåntrifans" rett og slett ikke ser at store stjerner som Brad Paisley og Alan Jackson er countrys svar på Bruce Springsteen, ikke Sputnik. Og i denne misforståelsen tror jeg også svaret på "festivaldøden" ligger. De sprer seg rett og slett for tynt. De festivalene som går godt, enten det er jazz, trance, blues eller rock, har en gjennomtenkt profil og et "regulert" festivalliv. De som sliter stiller jo med minst ti forskjellige sjangere på plakaten, og appellerer derved til stadig færre mennesker. Hvem gidder vel betale tusen kroner for å høre to band du liker og 23 du kanskje rent ut misliker? Og med ti forskjellige grupperinger på teltplassen vil sikkert storparten av dem fortelle vennene sine etterpå at det "bare var idioter der". Det var ihvertfall ene og alene stedet som gjorde at jeg ikke dro for å se Dwight.

Skrevet av Espen, 2. aug, 2010
Jeg er jo litt treg av meg, men etter mitt lille lyskespark her forleden kom jeg til å tenke på et av dine tidligere innlegg der du harselerer over norske køntrifestivaler der folk går rundt med kåbbåihatt og seksløpere. Nå vet jeg ikke hvor vanlig det er at festivaldeltagerne på køntrifestivalen på Seljord går rundt med kruttlappistoler, men jeg vil tro at mange går med kåbbåihatt (telemarkingene selv går helst med rallarhatt i skinn som kan sies å være en del av uniformen deres sammen med kniven). Men pleier ikke vitterlig musikkpublikum å kle seg ut som artisten på konserter? Konsertpublikummet til Miles Davies smurte seg nok ikke inn med skokrem, men de tok på seg dressen og solbrillene. Hvor mange gikk ikke rundt med langt hår og myke krøller på åttitallet da puddelrockerne herja som verst. Dødsrockerne kler seg i svart og gotherne smører seg i tillegg med både svart og hvit skokrem i trynet. Tømmerhoggerskjorta dras fram på Springsteenkonserter. Heller ikke alle som drar til Roskilde er genuint musikkinteresserte, men mest opptatt av å feste og gjøre andre unevnelige ting. Å legge ansiktet i mørke folder i dyp konsentrasjon over en sær indieartist gjør man vel helst vinterstid på en pub. Dwight, ofte observert med kåbbåihatt, er vel en såpass stor artist som sikkert krever, og får, et syvsifra beløp for å spille og da vil nok en køntrifestival på Vinstra være mindre interessant i så henseende. Jeg sier ja til allsang på Skansen og køntrifestival på Vinstra, men godt var det likevel at Quarten måtte trekke inn åra.

Skrevet av JT, 1. aug, 2010
Nå skal jeg egentlig på dass og drite her, så jeg får bare komme med noe kort: Jeg går etter ballen(e) til mannen, selvfølgelig. For akkurat denne mannen har de største ballene jeg kjenner til...
Definer "vidtfavnende" er du snill, for ganske korrekt har du nok flere hyllemeter med cd plater enn meg, men selve innholdet, flere meter med artister innen pop/rock vil jeg tro?


E-mail:
Hjemmeside: http://www.tonuplondon.com/
Skrevet av pegs, 1. aug, 2010
Såvidt jeg kan se av mine egne innlegg nedover siden her, så forsøkte jeg å forklare hvordan jeg personlig hørte på musikk - gammel som ny. Dette er ingen regel eller dogme som jeg forventer at andre skal ta etter, og det er ut i fra det ganske interessant å se reaksjonen fra dere begge. Jeg er ikke ute etter å overbevise noen av dere om at jeg har rett her. Jeg bare sier mitt, og venter spent på motreaksjonen. At dere svarer med å ta mannen og ikke ballen, får jeg bare ta med på kjøpet. Slik jeg ser det (og jeg tror det var Jimmy Vaughan som først formulerte det slik du sa det, Espen, om at det jeg liker er bra og det jeg ikke liker er dårlig) kan det ikke være negativt å ha noen prinsipper og "lover" i en stadig mer ullen og utflytende verden. At JT ser noe konservativt og reaksjonært i å inneha egne meninger får stå for hans regning. Hadde jeg bare holdt meg til gammel musikk og ikke sluppet inn noe nytt, skulle jeg gitt ham ett poeng. Men vi vet jo alle at min cd-samling er laaangt mer vidtfavnende enn hans, om vi først skal bli så personlige. Og apropos personlige, vi vet jo alle at dette egentlig handler om at jeg har pirket (unødig brutalt kanskje, siden emnene ikke opptar meg ett sekund resten av året?) borti et par populære ikoner. Og om det gjør meg empatiløs at jeg ikke bruker tid på å sette meg inn i deres følelser for disse artistene, det får også gå sin gang. Dwight Yoakam (forøvrig en artist jeg har vært nødt til å forsvare omtrent på daglig basis i 24 år) formulerte en gang sitt forhold til musikk som "momentary absolutism", hvilket vil si at det jeg liker nå liker jeg betingelsesløst, men en gang i framtiden kan jeg ha skiftet mening totalt. JT liker å framstille det som om jeg sitter i en trang bås og vokter inngangen med høygaffel, men innerst inne vet han at dette ikke stemmer. Jeg misliker ikke alle alvorlige menn som sitter alene med gitaren på scenen (selv om jeg forbeholder meg reten til å påstå at f.eks. Townes Van Zandt lodder litt dypere enn f.eks. Finn Kalvik), like lite som jeg hater alle band som ikke følger gitar/bass/trommer-prinsippet (selv om jeg mener ganske sterkt at f.eks. Kent har mer å fare med enn f.eks. Donkeyboy). Joda, Espen, Ronan Keating har baller, og Chris Isaak har et helt sett. Og i en eller annen form har folk som Frank Sinatra, Tom Jones, Edith Piaf, Robbie Williams, Nancy Sinatra, Fred Åkerström, Evert Taube, Dean Martin, Amy McDonald og tusenvis av andre det. Poenget er ikke, slik du antyder ganske sterkt, at jeg drar hele sjangere over en kam, eller vil nekte andre å like de "balleløse". Jeg sier min mening, og så får det være opp til den som føler seg støtt å komme med et dugelig forsvar.

Skrevet av Espen, 1. aug, 2010
At Pegs er musikktaliban er ingen overdrivelse. Det du liker er bra, det du ikke liker er dritt. Alle som liker jazz liker dritt (ganske mange), alle som liker pop liker dritt (enda flere), alle som liker visesang liker dritt (ganske mange), alle som liker klassisk musikk liker dritt (også ganske mange). Den siste tolket jeg ut fra innlegget ditt. Klassisk musikk mangler ofte tekst (ufarlig), det regnes for å være småborgerlig (i hvert fall på venstresida) og finnes det tekst så er det bare småpludder, altså balleløst og bare dritt. Selv Lillebjørn Nilsen når han synger Rudolf Nilsen sine tekster var dritt (Lillebjørn burde i hvert fall få en balle for teksten). Det som ikke er dritt er bra og det er ballemusikk, altså antistoffet til det småpludrete, besteborgerlige og ufarlige. Du liker Dwight, en såkalt treballers, som synger om de samme tingene som Chris Isaak (med baller?) og Ronan Keating (uten baller?), småpludrende om tapt kjærlighet. Vær forresten forsiktig med å harselere over Tuvans sanger om å ri på hest, eller er det litt balleløst for en moderne kåbbåi? Bedre å kjøre bil kanskje som tross alt er mer farlig. Mon tro om ikke Dwight er litt besteborgerlig også med sine 25 millioner solgte skiver. Han nådde riktignok bare 32. plass på køntrilista til Bilboard for juleplata si i -97. Her spilte han for øvrig inn Glade Jul, samme som Sidsel på juleplata si fra -87. Men, det er vel et eller annet med fyren da som fyller han med baller, en kjensla av baller liksom. Godt vi har en elite av musikkjennere som kan fortelle oss plebeiere skille mellom snørr og bart, og lede oss inn i den trygge fold. Gi meg noe mer en dette Pegs!

Skrevet av JT, 31. jul, 2010
Du har nok litt tungt for det en slik Guinness-kveld: du fortsatte å suge på de gamle ballene, slik at all ny musikk du hører må inneha dine krav, som er konservative og reaksjonære. Lillebjørn Nilsen feks. har absolutt INGEN baller, men er like fullt en fremragende artist som har laget så mange klassikere at han er oppe blandt de virkelig store visesangere i internasjonal sammenheng. Men hans melankolske stemninger fanges ikke opp av ditt empatiløse kyniske blikk :-)

E-mail:
Skrevet av pegs, 31. jul, 2010
"Men der du fortsatte å suge på de gamle ballene dine i trass og forakt for omverdenen var det flere av oss andre som med alder begynte å høre på eggleder-musikk også." Litt vanskelig å tolke det annerledes enn jeg gjorde. Men du liker åpenbart å være litt mystisk og diffus, og det er greit for meg. Personlig er jeg mer tilhenger av å skrive det jeg mener med en gang, men vi kan ikke alle være like. Når det gjelder strupesangerne så er jeg helt enig i at de er verdt et par baller (litt vanskelig å si noe om tekstene, men skulle jeg forsøke meg på en vill gjetning vil jeg tro at det meste handler om å ri, temme og melke hester). Når det gjelder Dwight så må selv du innrømme ham en testikkel eller to (selv om han i min bok har tre). Det er de nye og gamle balleløse vi gjerne strides om i de sene nattetimer, og jeg skal ikke være den første til å nevne navn...

Skrevet av JT, 31. jul, 2010
Ha ha nei det var nok du som hadde for tidlig sædavgang her. jeg nevner ikke med ett ord ny versus gammel musikk, jeg snakker om din grunnleggende holdning at all musikk (ny eller gammel) må ha disse berømte ballene. Mens jeg hevder at det finnes mange typer musikk (både ny og gammel) som gir meg opplevelser, men som du fnyser høyt av fordi artistene visstnok ikke lager musikk med disse ballene du liker så godt.
Huun-Huur-Tu, det mogolske strupesang bandet fra Tuvan, har mere baller egentlig enn Dwight Yoakam noensinne har hatt. Han er vel i grunnen bare en kjølig utstudert posør som utnyttet gamle sjargonger for raske penger? Det er ikke noe true grit i han vaffal.


E-mail:
Skrevet av pegs, 31. jul, 2010
Huff, her gikk det visst litt fort i svingene, hva? Hvem har vel sagt noe om ny versus gammel musikk? Såvidt jeg husker inneholder ikke din iPod noen ferskere varer enn min (hadde jeg hatt en), og det er ikke lenger enn ett år siden jeg presterte å spille 22 nyere låter på rappen som du aldri hadde hørt før (og da ble anklaget for å briefe med at jeg fulgte med i tida). Nei, la oss glemme det argumentet før du blamerer deg altfor mye, og la oss heller konsentrere oss om...nei, vent...det var jo alt du hadde å komme med! Baller har ingenting med nytt og gammelt å gjøre, kompis, like lite som det har med raske eller rolige låter å gjøre. Tom Waits har mer baller enn Blink182 og Kent har mer baller enn Europe. Slik er det bare, og all verdens sammenraskete argumenter kan ikke forandre på det. En velfylt iPod er ingen garanti for kvalitet. Kanskje burde flere være litt mer selektive i sine valg, framfor å være nødt til å hardnakket forsvare enhver balleløs fjompenisse mot angrep utenfra?

Nyeste kommentarer

13.04 | 20:43

Du verden sett alle filmene jo

...
26.11 | 20:01

Nice!

...
26.11 | 20:00

I like this guy!
-Charles Bronson

...
19.11 | 17:32

Gratulerer! Du er nå i gang med kommentarer på hjemmesiden din. Husk å fortelle om dette til alle dine bekjente. Riktig god fornøyelse
Mvh. 123hjemmeside.no

...
Hei!
Prøv å lage din egen hjemmeside som jeg.
Det er enkelt, og du kan prøve det helt gratis.
ANNONSE